2017. június 10., szombat

A női karakterekről

Sziasztok!

Nemrégen találtam néhány gondolatot a nőkről, ami nagyon megfogott, így elkezdtem beleásni magamat a témába, aminek végkifejletét olvashatjátok most. Vajon milyen egy „erős női karakter”? Egyáltalán mi ez?

She needed a hero, so that's what she become.
Szüksége volt egy hősre, szóval hőssé vált.
"Screw writing “strong” women.  Write interesting women.  Write well-rounded women.  Write complicated women.  Write a woman who kicks ass, write a woman who cowers in a corner.  Write a woman who’s desperate for a husband.  Write a woman who doesn’t need a man.  Write women who cry, women who rant, women who are shy, women who don’t take no shit, women who need validation and women who don’t care what anybody thinks.  THEY ARE ALL OKAY, and all those things could exist in THE SAME WOMAN.  Women shouldn’t be valued because we are strong, or kick-ass, but because we are people.  So don’t focus on writing characters who are strong.  Write characters who are people."
Ezt a tanácsot kapjuk Loritól, aki zseniálisan megfogalmazta milyen lehet egy erős nő.
DE AKKOR HOGYAN IS ÍRJUNK A NŐKRŐL? 
"A popkultúra azt közvetíti felénk, hogy sekélyes, egymást hátba döfő, a külsőnkkel megszállottan foglalkozó boltkórosok vagyunk mind, és üres fejünkben csak cuki fiúkról és még cukibb táskákról szövögetett vágyálmok konganak. Ez pedig hazugság – egy üres hazugság – és fel kell ismernünk ezt."
Erre mintegy válaszképpen Alison Betchdel karikaturista alkotta meg a híres Betchdel tesztet, amit elsősorban filmekre, (de mostmár sorozatokra és könyvekre) alkalmazhatunk, ha meg akarjuk vizsgálni, van-e bennük értékelhető, valóságos női karakter. Három kérdést kell megválaszolni:

1.     Van legalább két olyan női karakter, akik meg is szólalnak?
2.     Beszélnek egymással is?
3.     Valami másról, mint a pasikról?

Erre szép példa ez a fantasy-regény, amiből mostmár híres sorozatot is láthatunk. A Trónok Harca általános megdöbbenést keltett azzal, hogy a legnagyobb hatalommal és erővel bíró karakterek mind nők: anyák, feleségek, szüzek. Mi több, a könyvsorozat egyik szlogenje ez: „Valar Morghulis”, melynek jelentése: „minden férfinak halnia kell”. Viharban született Daenerys Targaryen, az Andalok és az Első Emberek Királynője, a Birodalom Védelmezője, a Fűtenger Khaleesije, Láncok Törője és Sárkányok anyja ezt feleli erre: „minden férfinak halnia kell; de mi nem vagyunk férfiak.”

Sajnos, manapság sem túl divatosak a női főszereplők – sem könyvekben, sem filmekben -, holott ugyanolyan emberi értékek lehetnének bennük, mint a férfi szereplőkben. A nők a Föld lakosságának kb. 50%-át teszik ki. A San Diego egyetem felmérései szerint 2011-ben a top 100 filmből mindössze tizenegynek volt női főhőse. 
(Egyébként a forgatókönyvírók mindössze 27%-a nő, míg a sorozatok alkotói között a szám pusztán 19%.)

Most pedig az én top 3-as listámat olvashatják a legerősebb női karakterekről. A spoiler veszély fennál!


THE THIRD
Ha elbuksz, nem megbuksz
Nastya Kashnikov | Emilia Ward
Nastya jellemzésével mindig is kicsit bajban voltam. A Nyugalom tengere női főszereplője olyan mértékig összetett jellem, hogy több napra lenne szükség az indítékai és gondolatai megértéséhez. Nastya Kashnikov igazából Emilia Ward. Ami Emilia Warddal történt tette Nastya Kashnikovvá őt.
A könyvben Nastyát ismerjük meg, bár ő valahol, legbelül valójában Emilia. Nastyával, amikor a neve még Emilia Ward volt, olyan csapás történt, amit nem mindenki tudna feldolgozni. Elvesztett mindenkit, és mindent. Ráadásul nem az ő hibájából. Akkor akaraterő, fegyelem és kitartás, no, meg persze bizalom kell az élete újrakezdéséhez, amibe a legtöbben belerokkannánk. Ám Nastya mindössze nevet változtatott, és átmenetileg megnémult, de ez semmi, ha azt vesszük, mi történt vele. Bár nem beszélhetett, így fájdalmát nem tudhatta meg mindenki, de talán többet mondott a csönddel és azzal, hogy szótlanul tűrte azt, ami vele történt.


THE SECOND
Ész a szépség felett
Hermione Granger
Sok Harry Potter olvasó jobban szereti Hermione-t, mint Harry-t. Hermione Granger valószínűleg a legokosabb diák a Roxfortban, ráadásul hűséges, és bátor. De nem tökéletes. Túl sokat beszél. Néha főnökösködik. Néha pedig igazi stréberként viselkedik.
Azonban Hermione negatív tulajdonságai ugyanúgy hozzájárulnak erős női karakteréhez, mint ahogy a pozitív jegyei. Abban a világban, ahol manapság minden lánynak elbűvölően szépnek, és tökéletesen nyitottnak kell(ene) lennie, J. K. Rowling megalkotott egy lányt, aki nem a legszebb, és legtöbbször nem „menő”.

THE FIRST
Zsenialitás a titok kulcsa
Frankie Landau-Banks
Frankie Landau-Bankst valószínűleg jóval kevesebben ismerik, mint az előző pontban említett Hermione-t, aminek talán az az oka, hogy Emily Lockhart újabb könyvét, a Frankie Landau-Banks dicstelen tetteinek krónikáját csak nemrégen fordították magyarra. Frankie fiatalabb korában saját megítélése szerint egyáltalán nem számított sem szépnek, sem ismertnek. Tizennégy évesen az iskolai vitaklub tagja. Apukája csak Nyuszifülnek szólítja. Tizenöt évesen az alakja észbontó. A nyelve felvágva. És az új fiúja a legmenőbb végzős. Tizenhat évesen nem lehet neki nemet mondani. Főleg nem, ha kizárják egy titkos klubból, mert az „csak fiúknak van fenntartva”. A könyv Frankie lelki változását kíséri végig, és bár a borító alapján bugyuta középiskolai kliséhalmaznak tűnhet, a könyv már az első oldaltól kezdve más. Nagy gondolatokkal és problémákkal foglalkozik, mint például a női egyenjogúság.
Frankie régebben önmaga szerint nem volt szép, és egy csomó olyan tevékenységben részt vett, ami alapján sosem válhatott volna belőle igazi „menő” lány. Azonban egy nyár alatt gyökeresen megváltozik, és még a leghelyesebb végzőssel is járni kezd. Mindene megvan. Látszólag. Viszont érzi: ő nem ilyen. És mikor hibázik egyet, ezek az emberek ott hagyják. Látszólag befogadták, de végül senkije sem marad.
Frankie gondolatait talán a könyv végén található bekezdés foglalja össze a legjobban, s az én szememben ekkor vált A TÖKÉLETES női karakterré.

„Jobb egyedül lenni, jön rá hirtelen, mint olyasvalakivel, aki nem akar annak látni, aki vagy. Jobb irányt mutatni, mint követni. Jobb megszólalni, mint hallgatni. Jobb kinyitni az ajtókat, mint valaki más orrára csukni őket. Ő nem akar egyszerű és elragadó lenni. Nem lesz az az ember, akit mások szeretnének faragni belőle. Az a Nyuszifül halott.
A fiúk után néz, látja, ahogy elválnak útjaik, külön irányba mennek, és eltűnnek a sarkok mögött az Alabaster különböző épületeiben.
És már nem akar sírni.”

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése